Luonnontieteilijöitä
ärsyttää väittämä, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. He myöntävät, että
esimerkiksi painovoima kahden partikkelin välillä tosiaankin vaikuttaa oli
etäisyys mikä hyvänsä. Mutta samaan hengenvetoon he toteavat, että tämä
vaikutussuhde on useimmissa tapauksissa niin mitättömän pientä, ettei sitä
tarvitse ottaa huomioon. Tosiasiassa koko tieteen tekeminen kävisi nopeasti
mahdottomaksi, jos oletusarvoisesti kaikki vaikuttaisi kaikkeen. Tätä
vaikutussuhdetta voitaisiin kutsua aktuaaliseksi vaikuttamiseksi. Jokainen
universumin partikkeli vaikuttaa aktuaalisesti jokaiseen toiseen, jokainen
vaikuttaa siis koko ajan jokaiseen toiseen.
Tämä on keskeinen
tapa ajatella ongelmaamme, mutta olemassa myös toinen tapa. Tätä toista tapaa
voisimme kutsua virtuaaliseksi vaikutussuhteeksi.
Immanenssin taso eli plan(e) of immanence
Tässä kohdassa
meidän tulee olla tarkkoja. D&G kutsuvat virtuaalista vaikutussuhdetta
immanenssin tasoksi. Immanenssin taso – sanan loppuosa eli taso on ranskaksi
plan tai plane. Tämä plan(e) –sana tarkoittaa kahta asiaa.
- Ensinnäkin se tarkoittaa tasoa tai taustaa. Tässä mielessä se siis muodostaa perustan tai jalustan tapahtuville asioille. Toisin sanoen, asiat syntyvät siitä tai siinä. Voidaan ajatella, että se on ikään kuin teatterin näyttämö, jolla tapahtuu asioita. Sanan ensimmäinen merkitys siis viittaa asioiden tapahtumisen puitteisiin ja niistä juontuviin mahdollisuuksiin tai potentiaalisuuksiin. Sanan ensimmäinen merkitys siis viittaa ikään kuin ajalliseen historiaan: menneisyydellä on väliä; menneisyys luo puitteet tulevalle & menneisyys rakentaa näyttämön tulevia esityksiä varten.
- Sanan toinen merkitys on plan tai plääni eli suunnitelma. Siinä missä plane muodosti taustan asioille plan muodostaa etenemissuunnan. Taso siis sanan toisessa merkityksessä viittaa ajalliseen tulevaisuuteen. Tuleviin tapahtumiin ja erityisesti niiden aiheuttamiin vaikutuksiin tai muutoksiin.
Keskeistä on
kuitenkin huomata, että D&G:n käyttämä sana Plan(e) edustaa molempia
edellämainittuja merkityksiä. Vielä keskeisempää on huomata, että kaksi em.
merkitystä ensinnäkin vaativat toistensa olemassaoloa, mutta myös vaikuttavat
toisiinsa ja siten muuttavat toisiaan jatkuvasti.
Tämä plan(e)
tarkoittaa siis virtuaalista vaikutussuhdetta, joka on siis toinen tapa
(aktuaalisen vaikutussuhteen lisäksi) ajatella ongelmaamme ”kaikki vaikuttaa
kaikkeen” .
Virtuaalisen
vaikutussuhteen merkityksellisyys siis tarkoittaa, että asioiden
olemassaolemisen tapaan vaikuttaa koko ajan myös jokin muu voima, kuin se joka
aktuaalisesti niihin vaikuttaa ja joka voitaisiin luonnontieteellisesti mitata.
Virtuaalisen vaikutussuhteen korostaminen siis tarkoittaa, että jonkin asian
plan(e) muuttuu vaikka asiaan ei mikään aktuaalinen vaikutus kohdistu.
Immanenssin taso ja taistelutanner
Virtuaalisesta
vaikutussuhteesta voimme esittää yksinkertaisen esimerkin: taisteluesimerkin.
Meille kaikille
on tuttua ajatus keskiaikaisesta sodankäynnistä. En ole varma käytiinkö
keskiajalla sotaa näin tai ei, mutta itselläni on ainakin käsitys, että
sodankäynti näytti suurinpiirtein tältä niin Rooman aikana, Napoleonin sodissa
tai vaikka Jenkkien sisällissodassa. Ajatus on siis, että vastapuolet
kokoontuvat jollain laakealla alueella, kuten esimerkiksi pellolla, taistellakseen
tietynlaisessa muodostelmassa. Esimerkkiä varten olen yksinkertaistanut
muodostelmaa.
Kuvassa on siis taistelun kaksi
vastapuolta: siniset ja punaiset. Tarkastelumme kohdistuu Sinisen joukkueen
yhteen sotilaaseen, joka on merkitty vihreällä. Ajatuksena siis on, että kun
kaksi taistelun osapuolta aloittavat taistelun, niin kummankin joukkueen
eturivi joutuu taistelemaan ensimmäisenä. Täten siis sinisen ja punaisen
joukkueen eturivit ovat aktuaalisessa vaikutussuhteessa. Ne joutuvat oikeasti mukaan
taisteluun. Kun sinisen ja punaisen joukkueen ensimmäiset rivit taistelevat
toisiaan vastaan, niin sinisen joukkueen taka-alalla oleva vihreällä merkitty
sotilas ei vielä joudu taistelemaan. Voidaan siis ainakin jossain mielessä
sanoa, että vihreä sotilas ei ole aktuaalisessa vaikutussuhteessa taisteluun
tai ainakaan aktuaalisessa suhteessa punaiseen joukkueeseen.
Mutta kun
taistelu etenee ja osa tai kaikki kummankin joukkueen eturivin sotilaista
kaatuvat, niin vihreällä merkityn sotilaan virtuaalinen vaikutussuhde muuttuu.
Eturivin kaaduttua vihreä sotilas on lähempänä taistelua. Ajatuksena siis on,
että vaikkei vihreä sotilas olekaan vielä aktuaalisesti mukana taistelussa (tai
siis ei aktuaalisesti taistele), niin silti taistelun aikaansaamat aktuaaliset
vaikutukset pataljoonan eturivistössä vaikuttavat virtuaalisesti vihreään
sotilaaseen. Virtuaaliset vaikutukset siis ottavat huomioon ajan ja tässä
tapauksessa erityisesti tulevan ajan. Vihreän sotilaan tulevaisuuteen vaikuttaa
muiden sotilainen taistelumenestys.
Jos vihreä
sotilas joutuisi taistelemaan yksin yhtä
punaisen joukkueen sotilasta vastaan, olisi vihreällä sotilaalla kaksi
vaihtoehtoa: voitto tai tappio. Voimme ajatella, että mahdollisuus molempiin on
50 prosenttia. Mutta kun vihreä sotilas taistelee osana pataljoonaa hänen
prosenttilukunsa vaihtelee muiden sotilaiden taistelumenestyksen mukana. Jos
sinisen joukkueen sotilaat voittavat taisteluitaan vihreän sotilaan
selviämisprosentti nousee ja punaisten sotilaiden voitot puolestaan laskevat vihreän
sotilaan selviämisprosenttia.
Keskeistä siis
on, että vihreään sotilaaseen vaikuttaa myös asiat, jotka eivät suoraan tai
aktuaalisesti häneen vaikuta. Ja että tämä virtuaalinen vaikutus on
nimenomaisesti kytköksissä aikaan ja tuleviin tapahtumiin. Jos ajattelemme
vihreää sotilasta D&G:n plan(e)-käsitteen kautta, niin planin eli
tulevaisuuteen viittaavan suunnitelman muuttuminen aiheuttaa planen eli taustan
tai näyttämön muuttumisen. Eli jos pataljoonan eturivistä kaatuu yksi sotilas, niin vihreän sotilaan
plane eli näyttämö eli historia muuttuu, siis toisin sanoen potentiaalinen taistelumenestys muuttuu (se ei enää ole 50%). Tämä yhden sotilaan
kaatuminen muuttaa myös planin eli suunnitelman eli tulevaisuuden, siis toisin
sanoen vihreän sotilaan taistelumenestyksen
potentiaalinen muuntuminen muuttuu. Eli prosenttiluku voi edelleen
vaihdella, riippuen muiden sotilaiden taistelumenestyksestä, mutta yhden
sotilaan aktuaalinen kaatuminen muuttaa prosenttiluvun vaihtelemisen
mahdollisuuksia. Eli toisin sanoen vihreän sotilaan prosenttiluku ei enää
vaihtele samalla tavalla, kuin ennen ensimmäisen sotilaan kaatumista.
Taistelussa on siis yhden sotilaan kaaduttua mukana vähemmän sotilaita ja siksi
vihreän sotilaan prosenttiluvun vaihtelun mahdollisuudet vähenevät.
Lopuksi
Mikä tässä siis
on keskeistä kysymyksemme kannalta? Kaikki vaikuttaa kaikkeen kahdella tavalla
1) aktuaalisesti, joskin useissa tapauksissa hyvin vähäpätöisesti 2)
virtuaalisesti, muovaten asian tulevia tiloja ja tapahtumia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti