lauantai 8. joulukuuta 2012

Kaikki vaikuttaa kaikkeen eli immanenssi taso Deleuzella ja Guattarilla


Luonnontieteilijöitä ärsyttää väittämä, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. He myöntävät, että esimerkiksi painovoima kahden partikkelin välillä tosiaankin vaikuttaa oli etäisyys mikä hyvänsä. Mutta samaan hengenvetoon he toteavat, että tämä vaikutussuhde on useimmissa tapauksissa niin mitättömän pientä, ettei sitä tarvitse ottaa huomioon. Tosiasiassa koko tieteen tekeminen kävisi nopeasti mahdottomaksi, jos oletusarvoisesti kaikki vaikuttaisi kaikkeen. Tätä vaikutussuhdetta voitaisiin kutsua aktuaaliseksi vaikuttamiseksi. Jokainen universumin partikkeli vaikuttaa aktuaalisesti jokaiseen toiseen, jokainen vaikuttaa siis koko ajan jokaiseen toiseen.

Tämä on keskeinen tapa ajatella ongelmaamme, mutta olemassa myös toinen tapa. Tätä toista tapaa voisimme kutsua virtuaaliseksi vaikutussuhteeksi.

Immanenssin taso eli plan(e) of immanence

Tässä kohdassa meidän tulee olla tarkkoja. D&G kutsuvat virtuaalista vaikutussuhdetta immanenssin tasoksi. Immanenssin taso – sanan loppuosa eli taso on ranskaksi plan tai plane. Tämä plan(e) –sana tarkoittaa kahta asiaa. 
  1.   Ensinnäkin se tarkoittaa tasoa tai taustaa. Tässä mielessä se siis muodostaa perustan tai jalustan tapahtuville asioille. Toisin sanoen, asiat syntyvät siitä tai siinä. Voidaan ajatella, että se on ikään kuin teatterin näyttämö, jolla tapahtuu asioita. Sanan ensimmäinen merkitys siis viittaa asioiden tapahtumisen puitteisiin ja niistä juontuviin mahdollisuuksiin tai potentiaalisuuksiin. Sanan ensimmäinen merkitys siis viittaa ikään kuin ajalliseen historiaan: menneisyydellä on väliä; menneisyys luo puitteet tulevalle & menneisyys rakentaa näyttämön tulevia esityksiä varten. 
  2. Sanan toinen merkitys on plan tai plääni eli suunnitelma. Siinä missä plane muodosti taustan asioille plan muodostaa etenemissuunnan. Taso siis sanan toisessa merkityksessä viittaa ajalliseen tulevaisuuteen. Tuleviin tapahtumiin ja erityisesti niiden aiheuttamiin vaikutuksiin tai muutoksiin.

Keskeistä on kuitenkin huomata, että D&G:n käyttämä sana Plan(e) edustaa molempia edellämainittuja merkityksiä. Vielä keskeisempää on huomata, että kaksi em. merkitystä ensinnäkin vaativat toistensa olemassaoloa, mutta myös vaikuttavat toisiinsa ja siten muuttavat toisiaan jatkuvasti.
Tämä plan(e) tarkoittaa siis virtuaalista vaikutussuhdetta, joka on siis toinen tapa (aktuaalisen vaikutussuhteen lisäksi) ajatella ongelmaamme ”kaikki vaikuttaa kaikkeen” .

Virtuaalisen vaikutussuhteen merkityksellisyys siis tarkoittaa, että asioiden olemassaolemisen tapaan vaikuttaa koko ajan myös jokin muu voima, kuin se joka aktuaalisesti niihin vaikuttaa ja joka voitaisiin luonnontieteellisesti mitata. Virtuaalisen vaikutussuhteen korostaminen siis tarkoittaa, että jonkin asian plan(e) muuttuu vaikka asiaan ei mikään aktuaalinen vaikutus kohdistu.

Immanenssin taso ja taistelutanner

Virtuaalisesta vaikutussuhteesta voimme esittää yksinkertaisen esimerkin: taisteluesimerkin.
Meille kaikille on tuttua ajatus keskiaikaisesta sodankäynnistä. En ole varma käytiinkö keskiajalla sotaa näin tai ei, mutta itselläni on ainakin käsitys, että sodankäynti näytti suurinpiirtein tältä niin Rooman aikana, Napoleonin sodissa tai vaikka Jenkkien sisällissodassa. Ajatus on siis, että vastapuolet kokoontuvat jollain laakealla alueella, kuten esimerkiksi pellolla, taistellakseen tietynlaisessa muodostelmassa. Esimerkkiä varten olen yksinkertaistanut muodostelmaa.  
Taistelutanner esimerkkinä Deleuzen ja Guattarin immanenssin tasosta
Kuvassa on siis taistelun kaksi vastapuolta: siniset ja punaiset. Tarkastelumme kohdistuu Sinisen joukkueen yhteen sotilaaseen, joka on merkitty vihreällä. Ajatuksena siis on, että kun kaksi taistelun osapuolta aloittavat taistelun, niin kummankin joukkueen eturivi joutuu taistelemaan ensimmäisenä. Täten siis sinisen ja punaisen joukkueen eturivit ovat aktuaalisessa vaikutussuhteessa. Ne joutuvat oikeasti mukaan taisteluun. Kun sinisen ja punaisen joukkueen ensimmäiset rivit taistelevat toisiaan vastaan, niin sinisen joukkueen taka-alalla oleva vihreällä merkitty sotilas ei vielä joudu taistelemaan. Voidaan siis ainakin jossain mielessä sanoa, että vihreä sotilas ei ole aktuaalisessa vaikutussuhteessa taisteluun tai ainakaan aktuaalisessa suhteessa punaiseen joukkueeseen.

Mutta kun taistelu etenee ja osa tai kaikki kummankin joukkueen eturivin sotilaista kaatuvat, niin vihreällä merkityn sotilaan virtuaalinen vaikutussuhde muuttuu. Eturivin kaaduttua vihreä sotilas on lähempänä taistelua. Ajatuksena siis on, että vaikkei vihreä sotilas olekaan vielä aktuaalisesti mukana taistelussa (tai siis ei aktuaalisesti taistele), niin silti taistelun aikaansaamat aktuaaliset vaikutukset pataljoonan eturivistössä vaikuttavat virtuaalisesti vihreään sotilaaseen. Virtuaaliset vaikutukset siis ottavat huomioon ajan ja tässä tapauksessa erityisesti tulevan ajan. Vihreän sotilaan tulevaisuuteen vaikuttaa muiden sotilainen taistelumenestys.

Jos vihreä sotilas joutuisi taistelemaan yksin yhtä punaisen joukkueen sotilasta vastaan, olisi vihreällä sotilaalla kaksi vaihtoehtoa: voitto tai tappio. Voimme ajatella, että mahdollisuus molempiin on 50 prosenttia. Mutta kun vihreä sotilas taistelee osana pataljoonaa hänen prosenttilukunsa vaihtelee muiden sotilaiden taistelumenestyksen mukana. Jos sinisen joukkueen sotilaat voittavat taisteluitaan vihreän sotilaan selviämisprosentti nousee ja punaisten sotilaiden voitot puolestaan laskevat vihreän sotilaan selviämisprosenttia.

Keskeistä siis on, että vihreään sotilaaseen vaikuttaa myös asiat, jotka eivät suoraan tai aktuaalisesti häneen vaikuta. Ja että tämä virtuaalinen vaikutus on nimenomaisesti kytköksissä aikaan ja tuleviin tapahtumiin. Jos ajattelemme vihreää sotilasta D&G:n plan(e)-käsitteen kautta, niin planin eli tulevaisuuteen viittaavan suunnitelman muuttuminen aiheuttaa planen eli taustan tai näyttämön muuttumisen. Eli jos pataljoonan eturivistä kaatuu yksi sotilas, niin vihreän sotilaan plane eli näyttämö eli historia muuttuu, siis toisin sanoen potentiaalinen taistelumenestys muuttuu (se ei enää ole 50%). Tämä yhden sotilaan kaatuminen muuttaa myös planin eli suunnitelman eli tulevaisuuden, siis toisin sanoen vihreän sotilaan taistelumenestyksen potentiaalinen muuntuminen muuttuu. Eli prosenttiluku voi edelleen vaihdella, riippuen muiden sotilaiden taistelumenestyksestä, mutta yhden sotilaan aktuaalinen kaatuminen muuttaa prosenttiluvun vaihtelemisen mahdollisuuksia. Eli toisin sanoen vihreän sotilaan prosenttiluku ei enää vaihtele samalla tavalla, kuin ennen ensimmäisen sotilaan kaatumista. Taistelussa on siis yhden sotilaan kaaduttua mukana vähemmän sotilaita ja siksi vihreän sotilaan prosenttiluvun vaihtelun mahdollisuudet vähenevät.

Lopuksi

Mikä tässä siis on keskeistä kysymyksemme kannalta? Kaikki vaikuttaa kaikkeen kahdella tavalla 1) aktuaalisesti, joskin useissa tapauksissa hyvin vähäpätöisesti 2) virtuaalisesti, muovaten asian tulevia tiloja ja tapahtumia. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti