torstai 27. joulukuuta 2012

Googlen ontologia 2 - olemassaolon määrä


Edellisen tekstin lähtökohta oli siinä, että yritys on vaatinut eri aikoina eri mediumeja ollakseen olemassa. 80-luvulla suomalaisten pk-yrittäjien keskeisin medium saattoi olla keltaiset sivut tai mainos paikallislehdessä. Sittemmin internetin merkitys on kasvanut, ja nykyään voidaankin sanoa (ainakin kaupallisen alan presentaatioissa), ettei yritys ole olemassa ellei kotisivuja löydy.

2010-luvun Suomessa yritys ei ole olemassa, ellei sitä löydy internetistä!

Edellinen Googlen ontologiaa käsittelevä teksti päättyi summaamaan em. ajatuksen näin:

”Yrityksen tekee olemassa olevaksi sen toiminta. Se, miten yritys vaikuttaa asiakkaisiinsa sekä miten yritys vaikuttuu asiakkaistaan.”

Ajatus vaikuttamisesta ja vaikuttumisesta tai affektoimisesta ja affektoitumisesta on peräisin Spinozalta, jonka ajattelu toimi yhtenä suurena innoittajana niin Nietzschen kuin myös Deleuzenkin ontologioissa. Spinoza ei kuitenkaan päätynyt esittämään vain, että modus (eli vaikka yritys) syntyy ja toimii vaikuttamisensa ja vaikuttumisensa kautta, vaan myös, että moduksilla on erilaisia tasoja olla olemassa. Eri yritykset ovat siis eri määrän olemassa, toiset enemmän ja toiset vähemmän.

Spinoza nimittää tuotannossaan tätä olemassaolemisen määrää monilla eri termeillä: mitä enemmän esimerkiksi ihminen on olemassa sitä järkevämpi tai rationaalisempi tai vapaampi hän on. Yleisesti ottaen Spinoza käyttää olemassaolosta reaalisuuden käsitettä. Niin ihmisillä, yrityksillä kuin myös muilla moduksilla on eri määrä reaalisuutta. Reaalisuuden määrä puolestaan määräytyy sen mukaan, missä määrin kyseinen modus kykenee vaikuttamaan ja vaikuttumaan muista moduksista. Yhtäältä siis moduksen on oltava herkkä, jotta kykenisi vaikuttumaan mahdollisimman paljon ja nopeasti sekä toisaalta resonoitava muiden modusten kanssa mahdollisimman hyvin, jotta kykenisi vaikuttamaan mahdollisimman voimakkaasti ja laaja-alaisesti.

SERP rank ja reaalisuuden määrä

Perusajatuksina herkkyys ja resonointi sopivat erinomaisesti ohjeeksi minkä tahansa yrityksen markkinointiin ja viestintään, mutta Googlessa ajatusmalli saa konkreettisimman muotonsa. Olemme jo ehkä tottuneet väittämään ”yritys ei ole olemassa, jos sitä ei löydy internetistä”, mutta internetistä löytyminen tarkoittaa nykyään n. 95%:n todennäköisyydellä Googlesta löytymistä. Asiakkaat päätyvät yrityksen sivuille useimmiten juuri Googlen hakutulossivun eli SERPin (Search Engine Result Page) kautta. Ja voisimme jopa sanoa, että asiakkaat päätyvät yrityksen sivuille juuri Googlen ykkössivun kautta. Vai milloin viimeksi klikkasit itsesi toiselle hakutulossivulle!?


Tämä väittämä saattaa pitää jo nyt paikkansa, mutta sen reaalisuus tulee varmasti lisääntymään tulevaisuudessa. Yrityksen kotisivujen löytyminen Googlen etusivulta edellyttää sitä, että Google arvostaa kyseisiä sivuja. Kyseisillä sivuilla on ns. auktoriteettia. Yleisesti voidaan sanoa, että kaksi asiaa vaikuttavaa siihen, kuinka paljon Google arvostaa sivua: 1) sivun sisältö 2) kyseiselle sivustolle johtavat linkit.

Edelleenkin on kysymys kahdesta asiasta: kuinka paljon jokin asia kykenee vaikuttamaan sekä vaikuttumaan. Sivuston on kyettävä vaikuttamaan muita netissä toimijoita, jotta nämä lisäisivät linkin omalle sivustolleen tai vaikka sosiaaliseen mediaan. Ja tämä vaikuttaminen tapahtuu ensisijaisesti (ainakin Googlen näkökulmasta) sivuston sisällön avulla: kuinka paljon sisällöstä on hyötyä vierailijoille.

Tästä siis päästään siihen, että Googlesta löytyminen on nykyajan olemassaolon mittari. Mitä enemmän yritys kykenee vaikuttamaan vierailijoihinsa ja saamaan heidät lisäämään linkkejä sekä mitä laajempi ja ajantasaisempi sivuston sisältö on, niin sitä ylempänä yrityksen verkkosivut ovat hakutuloksissa. Tämä puolestaan suoraan vertautuu siihen, että kuinka paljon yrityksellä on reaalisuutta, kuinka paljon yritys on olemassa.

Mikä on sinun yrityksesi ontologinen status?

Yritys on sitä enemmän olemassa, mitä korkeammalla se on hakutuloksissa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti