Edellisen tekstin
lähtökohta oli siinä, että yritys on vaatinut eri aikoina eri mediumeja
ollakseen olemassa. 80-luvulla suomalaisten pk-yrittäjien keskeisin medium
saattoi olla keltaiset sivut tai mainos paikallislehdessä. Sittemmin internetin
merkitys on kasvanut, ja nykyään voidaankin sanoa (ainakin kaupallisen alan
presentaatioissa), ettei yritys ole olemassa ellei kotisivuja löydy.
2010-luvun Suomessa yritys ei ole olemassa, ellei
sitä löydy internetistä!
Edellinen Googlen
ontologiaa käsittelevä teksti päättyi summaamaan em. ajatuksen näin:
”Yrityksen tekee olemassa
olevaksi sen toiminta. Se, miten yritys vaikuttaa asiakkaisiinsa sekä miten
yritys vaikuttuu asiakkaistaan.”
Ajatus
vaikuttamisesta ja vaikuttumisesta tai affektoimisesta ja affektoitumisesta on
peräisin Spinozalta, jonka ajattelu toimi yhtenä suurena innoittajana niin
Nietzschen kuin myös Deleuzenkin ontologioissa. Spinoza ei
kuitenkaan päätynyt esittämään vain, että modus (eli vaikka yritys) syntyy ja toimii vaikuttamisensa
ja vaikuttumisensa kautta, vaan myös, että moduksilla on erilaisia tasoja olla
olemassa. Eri yritykset ovat siis eri määrän olemassa, toiset enemmän ja toiset
vähemmän.
Spinoza nimittää
tuotannossaan tätä olemassaolemisen määrää monilla eri termeillä: mitä enemmän esimerkiksi
ihminen on olemassa sitä järkevämpi
tai rationaalisempi tai vapaampi hän on. Yleisesti ottaen
Spinoza käyttää olemassaolosta reaalisuuden käsitettä. Niin ihmisillä,
yrityksillä kuin myös muilla moduksilla on eri määrä reaalisuutta. Reaalisuuden
määrä puolestaan määräytyy sen mukaan, missä määrin kyseinen modus kykenee
vaikuttamaan ja vaikuttumaan muista moduksista. Yhtäältä siis moduksen on
oltava herkkä, jotta kykenisi vaikuttumaan mahdollisimman paljon ja nopeasti sekä
toisaalta resonoitava muiden modusten kanssa mahdollisimman hyvin, jotta
kykenisi vaikuttamaan mahdollisimman voimakkaasti ja laaja-alaisesti.
SERP rank ja reaalisuuden määrä
Perusajatuksina
herkkyys ja resonointi sopivat erinomaisesti ohjeeksi minkä tahansa yrityksen
markkinointiin ja viestintään, mutta Googlessa ajatusmalli saa konkreettisimman
muotonsa. Olemme jo ehkä
tottuneet väittämään ”yritys ei ole olemassa, jos sitä ei löydy internetistä”,
mutta internetistä löytyminen tarkoittaa nykyään n. 95%:n todennäköisyydellä Googlesta
löytymistä. Asiakkaat päätyvät yrityksen sivuille useimmiten juuri Googlen hakutulossivun eli SERPin (Search Engine
Result Page) kautta. Ja voisimme jopa sanoa, että asiakkaat päätyvät yrityksen
sivuille juuri Googlen ykkössivun kautta. Vai milloin viimeksi klikkasit itsesi
toiselle hakutulossivulle!?
Tämä väittämä
saattaa pitää jo nyt paikkansa, mutta sen reaalisuus tulee varmasti
lisääntymään tulevaisuudessa. Yrityksen
kotisivujen löytyminen Googlen etusivulta edellyttää sitä, että Google arvostaa
kyseisiä sivuja. Kyseisillä sivuilla on ns. auktoriteettia. Yleisesti voidaan
sanoa, että kaksi asiaa vaikuttavaa siihen, kuinka paljon Google arvostaa
sivua: 1) sivun sisältö 2) kyseiselle sivustolle johtavat linkit.
Edelleenkin on kysymys kahdesta asiasta: kuinka paljon jokin asia kykenee vaikuttamaan sekä vaikuttumaan. Sivuston on kyettävä vaikuttamaan muita netissä toimijoita, jotta nämä lisäisivät linkin omalle sivustolleen tai vaikka sosiaaliseen mediaan. Ja tämä vaikuttaminen tapahtuu ensisijaisesti (ainakin Googlen näkökulmasta) sivuston sisällön avulla: kuinka paljon sisällöstä on hyötyä vierailijoille.
Edelleenkin on kysymys kahdesta asiasta: kuinka paljon jokin asia kykenee vaikuttamaan sekä vaikuttumaan. Sivuston on kyettävä vaikuttamaan muita netissä toimijoita, jotta nämä lisäisivät linkin omalle sivustolleen tai vaikka sosiaaliseen mediaan. Ja tämä vaikuttaminen tapahtuu ensisijaisesti (ainakin Googlen näkökulmasta) sivuston sisällön avulla: kuinka paljon sisällöstä on hyötyä vierailijoille.
Tästä siis
päästään siihen, että Googlesta löytyminen on nykyajan olemassaolon mittari. Mitä
enemmän yritys kykenee vaikuttamaan vierailijoihinsa ja saamaan heidät
lisäämään linkkejä sekä mitä laajempi ja ajantasaisempi sivuston sisältö on,
niin sitä ylempänä yrityksen verkkosivut ovat hakutuloksissa. Tämä puolestaan
suoraan vertautuu siihen, että kuinka paljon yrityksellä on reaalisuutta,
kuinka paljon yritys on olemassa.
Mikä on sinun yrityksesi ontologinen status?
Yritys
on sitä enemmän olemassa, mitä korkeammalla se on hakutuloksissa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti