Google teki
suurehkon päivityksen hakualgoritmiinsa viime vuonna. Tätä päivitystä on
hakukoneoptimointipiireissä kutsuttu Panda Updateksi, koska erään päivitystä
tehneen tiimiläisen lempinimi sattui olemaan Panda. Panda Updaten merkitys on
monialainen, mutta yksi keskustelujen keskipisteeseen nousseista asioista oli
auktoriteettisivustot sekä auktoriteetin määritteleminen.
Sen verran on
selvää, että Google lajittelee sivustoja hakutulossivullaan auktoriteetin
mukaan: mitä enemmän auktoriteettia sitä ylempänä sivusto on tuloksissa. Ongelmana
on kuitenkin se, että auktoriteetin määritteleminen on todella hankalaa. Sen
määrään saattaa vaikuttaa jopa yli 200 erilaista tekijää, joita Google arvioi
kyseisessä sivustossa. Tämänlainen muuttujien paljous saa aikaan sen, ettei
sivustolle voida nimetä numeerista auktoriteetin määrää, vaan kysymyksessä on
useiden eri hakusanojen ja ennen kaikkea näiden hakusanojen suhteiden
muodostama moneus, joka ei paikannu yhteen identiteettiin.
Kirjoitin edellisessä tekstissäni, että Spinozan ajatus vaikuttamisesta ja
vaikuttumisesta eli reaalisuuden tai voiman
määrästä voidaan ajatella myös sivuston auktoriteetin määränä. Voidaan siis ajatella,
että sivuston auktoriteetti syntyy ja toimii kuten Spinozan voima. Kysymys on
voimasta, powerista, toiminnasta, vaikuttavuudesta ja vaikutettavuudesta! Mitä
enemmän sivustolla on voimaa sitä paremmin se pärjää hakutuloksissa.
Possest ja Nicolas of Cusa
Vuonna 1980 pitämässään Spinozaa käsittelevässä luennossa Gilles Deleuze esitteli erään
hyvin omituisen käsitteen, joka on peräisin saksalaiselta filosofilta nimeltä Nicolas of Cusa. Viidennellätoista
vuosisadalla eläneen filosofin ajatuksista Deleuze nostaa esille käsitteen possest. Possest on erikoinen sana,
koska se ei sinällään tarkoita mitään, vaan koostuu kahdesta eri latinankielisestä
sanasta. Ensimmäinen on posse, joka
on perusmuoto pystyä-verbistä ja toinen on est,
joka on yksikön kolmannen preesenssimuoto olla-verbistä.
Possest on siis
käsite, jossa erinomaisella tavalla yhdistyy oleminen ja pystyminen. Nicolas of
Cusan tavoitteena oli tuoda esille ajatus siitä, että ei ole olemassa
ensisijaista olemusta, johon vasta toissijaisesti kuuluu erilaisia pystymisiä
ja potentiaalisia pystymisiä. Possest toimii siis eräänlaisena vastakohtana
olemukselle tai essenssille. Nicolas of Cusa määritteli kaikki olevaiset tai
asiat olevan possest. Se mitä asia on, on se mihin se pystyy. Pystyminen ja
oleminen yhdessä.
Ajatus on hankala, koska olemme tottuneet ajattelemaan, että on oltava jokin, joka pystyy. Pystymistä ja olemista on vaikeaa mieltää yhtäaikaisesti.
Ajatus on hankala, koska olemme tottuneet ajattelemaan, että on oltava jokin, joka pystyy. Pystymistä ja olemista on vaikeaa mieltää yhtäaikaisesti.
Auktoriteetti on Possest
Sivuston oleminen
on possest!
Jos päädyimme viime
tekstissä siihen ontologiseen väittämään, että sivusto on sitä enemmän olemassa
mitä korkeammalla se on hakutilastoissa, niin tämä määrittää sivuston olemisen
tavan täsmällisesti olemis-pystymiseksi eli possest. Pystyminen ja oleminen
voidaan siis ajatella Spinozan tapaan vaikuttamisena ja vaikuttumisena, jolloin
kaikki ne tavat joilla sivusto muuttaa ympäristöään sekä muuttuu itsessään ovat
sen pystymis-olemista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti