Ihminen järkeistää ympäröivää
maailmaa fysiologisten, sosiaalisten yms. tarpeidensa ohjaamana. Hankittu tai
saavutettu tieto ei ikinä ole riippumatonta, päinvastoin, tieto on aina
suhteellista, perspektiivistä riippuvaista. Tätä ihmisjärjen tuottamaa tietoa
Bergson nimittää analyyttiseksi tiedoksi. Analyyttinen tieto järkeistää
maailmaa tietystä perspektiivistä, syntetisoiden, käsitteellistäen ja siten
yhdenmukaistaen tietoa: analyysiin perustuva tieto ei ikinä anna tiedon
kohdetta sellaisenaan, vaan analyyttinen tieto on rutiinien ja tottumusten
”saastuttamaa”.
Analyysin vastakohtana Bergson pitää
intuitiota, joka ei pyri jäsentämään tietoa ulkoapäin. Analyyttisen
kartoittamisen sijaan intuitio pyrkii tavoittamaan kohteen sellaisenaan,
absoluuttisena tietona, asian itsensä sisältä käsin. Intuitiota, absoluuttisen
tiedon tavoittajana ei parane kuitenkaan sekoittaa hengelliseen interventioon,
ainakaan transsendentaalissa mielessä, kyseessä on täysin konkreettinen
filosofinen metodi, joka lähestyy kohdettaan kestollisena, virtuaalisena
moneutena.
Deleuze käsittelee intuition metodia
Bergsonismin ensimmäisessä luvussa. Käsittelyn lähtökohtana on analyyttisen
tiedon dominanssi, joka on johtanut vääriin kysymyksenasetteluihin. Deleuzen
esittelemät Bergsonin analyysit perustuvat kysymysten uudelleenasetteluun,
jonka lähtökohtana on jako laadullisiin ja määrällisiin tendensseihin.
Bergsonin analyyseissä väärät kysymyksenasettelut johtuvat juuri laadullisten
ja määrällisten erojen sotkeutumisesta. Intuition ensimmäistä lakia
käsitellessään Deleuze korostaa, huonosti aseteltujen ongelmien avulla,
kompositionaalisuuden ymmärtämistä ja laadullisten sekä määrällisten erojen
vertailukelvottomuutta.
Intuition toisessa laissa on metodin
ydin. Siinä täsmällisesti määritellään polku kohti absoluuttista tietoa. Käsittely
aloitetaan inhimillisen kokemuksen kahdesta toisilleen immanentista osasta,
puhtaasta havainnosta sekä puhtaasta muistista. Tässä havainto-muisti
-kompositiossa on Bergsonin mukaan syy inhimillisen maailmakäsityksen
analyyttisyyteen, jolloin komposition purkamisesta muodostuu metodin ydin.
Inhimillinen havainto on siis ajan ja tilan kooste, jossa “väärän ongelman”
tavoin on sotkeutuneena tilan määrällisiä eroja ja ajan laadullisia eroja.
Jotta havainto pystytään ajattelemaan "puhtaana", on siitä ensinnäkin
löydettävä luontaisia artikulaatioita, lainalaisuuksia, liikkeen suuntia ja
rytmejä, jotka puolestaan on palautettava kahteen "alkuperäiseen"
ryhmään eli puhtaaseen havaintoon (aineellisuus kokonaisuutena) ja puhtaaseen
muistiin (menneisyys kokonaisuutena). Täten on saavutettu havainnolle ominaiset
spatiaaliset ja temporaaliset artikulaationsa, mutta jotta voimme ajatella
havaintoamme absoluuttisena tietona, on se palautettava kokoon. Tästä havainnon
jälleenkoostamisesta syntyy virtuaalinen moneus, joka ei ole yleistys tai
tiivistys, vaan singulaari käsitteellistys.
Intuition kolmas laki on jo
implikoituna kahdessa aikaisemmassa, kyse on keston merkityksestä. Intuitio on
intellektuaalinen prosessi, joka edellyttää muistia ja siten tietenkin
pohjautuu kestoon. Kahden aikaisemman lain nojalla voisimme ajatella, että
tilallinen ja ajallinen moneus olisivat "tasavertaisia", tietyssä
mielessä voimme ajatellakin niin, mutta intuition tavoitteen voidaan sanoa
olevan asioiden laadullisten erojen, heterogeenisyyden sekä luontaisten
tendenssien esilletuominen, ja siten ajatus ontologisesta erosta. Voidaankin
sanoa, että tavoitellessamme absoluuttista tietoa, tietoa asian olemuksesta,
sen rytmeistä, luontaisista artikulaatioista, pyrimme ymmärtämään asian ontologista
eroa, eroa itsestään, emmekä sen eroa muista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti