Minä ja Deleuzea
lukevat ystäväni olemme pitkään pohtineet tapoja ilmaista jatkuvan muutoksen
tai tulemisen prosessia, mutta vailla mitään suurempaa menestystä. Sama ongelma
on vaivannut meitä lukiessamme niin Nietzscheä, Spinozaa kuin Deleuzea. Miten
tulisi ajatella laadullista muutosta? Millaisena voitaisiin ajatella esimerkiksi
Spinozan moduksen muutos tai siirtymä affektista toiseen? Deleuzea ja
Nietzscheä lukiessa ajatus paosta tai erosta itsestään on jatkuvasti läsnä,
mutta tämä epämääräinen ”limiitin ylitys” ei tunnu saavan konkreettista muotoa.
Muutos tuntuu olevan, kuten Bergson asian ilmaisi, jatkuvasti selkämme takana.
Jokin aika sitten
bongasin divarista Pierre Klossowskin ilmeisesti ainoan suomennetun teoksen Roberte,
tänä iltana, joka on siis Klossowskin Vieraanvaraisuuden lait -trilogian
ensimmäisenä ilmestynyt osa.
Kirjan
alkupuolelta löytyy katkelma, josta käsittääkseni koko trilogia on saanut
nimensä. Kyseinen muutaman sivun mittainen kohta onnistuu mielestäni tuomaan
hyvin konkreettisella tavalla esille sen, mitä voitaisiin kutsua eroksi
itsessään, jatkuvaksi laadulliseksi muutokseksi, paon viivaksi, ikuiseksi
paluuksi jne.
”Mikään ei voisi antaa parempaa
käsitystä setäni mielenlaadusta kuin nämä käsinkirjoitetut sivut, jotka hän oli
kehystänyt lasilevyn alle ja ripustanut vieraille varatun huoneen seinälle,
aivan vuoteen yläpuolelle, missä vanhanaikaisen kehyksen yllä roikkui
lakastunut kimppu villikukkia: Vieraanvaraisuuden lait” (sivut 9 -10,
Roberte, tänä iltana. 1993, Loki-Kirjat)
Mistä vieraanvaraisuuden laeissa on kysymys?
Klossowski tai
paremminkin setä Octave esittelee meille kolme hahmoa tai pikemminkin kolmen
hahmon potentiaalisen kolmiodraaman: talon herra, joka on potentiaalisesti
isäntä, talon rouvan, joka on potentiaalisesti emäntä sekä muukalaisen, joka on
potentiaalisesti vieras.
![]() |
Isäntä, emäntä ja vieras |
Meillä on siis
kolme hahmoa (talon herra, talon rouva ja muukalainen), joiden olemassaolon
tapa muuttuu, kun ne asettuvat vuorovaikutukseen tai muodostavat ns.
substantiaalisen suhteen toistensa kanssa. Esimerkiksi vieras tekee talon
herrasta isännän ja päinvastoin isäntä tekee muukalaisesta vieraan. Yhtäältä
voidaankin ajatella, että talon herran ensimmäinen (ainakin tekstuaalisesti)
halu on aktualisoida oma olemisensa isäntänä ja tämä onnistuu vain, jos
muukalainen tulee taloon vieraaksi - ja mikä tärkeintä, että vieraalla on
sydämessään ajatus siitä, että talon herra on kykenevä vieraanvaraisuuteen,
kykenevä olemaan isäntä. Kun talon herran ja muukalaisen välinen suhde muuttuu
substantiaaliseksi suhteeksi (jolloin he siis muuttuvat isännäksi ja
vieraaksi), voidaan suhdetta nimittää vieraanvaraisuuden suhteeksi.
Kolmiodraamassamme on kuitenkin monenlaisia muitakin suhteita.
Paljastan jo tässä vaiheessa, että mitä
Klossowskilla on mielessä. Ja jatkan vasta sen jälkeen asian
tarkempaa eksplikointia.
Talon rouva on
uskollinen talon herralle. Tämä uskollisuuden suhde saattaa jossain mielessä
olla hyödyllinen, mutta siitä puuttuu romantiikka, kiihko, hurmos,
uutuudenviehätys. Talon herra haluaa asettaa rouvan sellaiseen tilaan, jossa rouvasta
tulisi jotain muuta kuin uskollinen kumppani. Talon rouvan olemus määrittyy
uskollisuudessaan talon herralle todella passiiviseksi ja herra haluaa
palauttaa rouvaan elon. Rouvasta on tultava aktiivinen, itsenäinen toimija,
tuntematon, arvaamaton, hieman ehkä mystinen ja hyvin romanttinen.
Talon herran
aikomus on siis saattaa rouva uuteen tilaan, jota Klossowski nimittää
emännäksi. Miksi juuri emännäksi? Koska emännän aktiivisuus palautuu, kun tämä
alkaa vieraanvaraiseksi vierasta kohtaan. Syntyy potentiaalinen romanssi. Talon
herralle tämä olisi uhka tai riski, joka saattaisi aiheuttaa mustasukkaisuutta
tai epäluuloa vierasta kohtaan. Mutta kun talon herra on muuttunut isännäksi,
ja siten siis jo lähtökohtaisesti haluaa pelata tätä riskialtista peliä vieraan
kanssa emännän rakkaudesta, ei epäluulolla ja mustasukkaisuudella ole mitään
sijaa isännän olemuksessa. Mikä määrittää isäntää, on sanalla sanoen
uteliaisuus. Uteliaisuus on tapa suhtautua arvaamattomaan, muuttuvaan,
aktiiviseen, tuntemattomaan. Uteliaisuus ei pyri kahlehtimaan kohdettaan, vaan
nauttii kohteesta sellaisena kuin se on, vapaana ja eläväisenä.
Emännän aktiivisuus ja deterritorialisaatio
Mistä tässä
Klossowskin ajatusmallissa on viime kädessä kysymys? Klossowski koittaa kuvata
prosessia, jossa pyritään asettamaan valmiit, staattiset ja autonomiset
identiteetit liikkeeseen tai paremminkin palauttamaan ne liikkeeseen. Talon
herrahan koittaa palauttaa sitä rakkauden alkuhuumaa, jota hän koki
rakastuessaan tulevaan talon rouvaan. Ehkä tärkeämpi asia kuin se, että herra
saa vieraanvaraisuudellaan aikaan rouvan aktiiviseksi muuttumisen, on se, että
kyse juuri ei ole herran toiminnasta, vaan nimenomaan vieraan toiminnasta. Siten herran ei suoraan
manipuloi tai koordinoi tai ylhäältä käsin määritä rouvaa tähän epämääräiseen, mutta toivottuun tilaan, vaan herran on päinvastoin otettava hyppy tuntemattomaan, otettava
riski, muutettava itsensä ja murrettava rikki identiteettinsä talon herrana.
Kysymyksessä on siis talon herran itsensä ylittäminen, deterritorialisaatio,
joka saa aikaan myös ympäristön muutoksen tai deterritorialisaation.
Tässä mielessä siis, kuten Klossowski kirjoittaa, vieraan ei pidä tuntea itseään vaivaantuneeksi, ei pidä tuntea olevansa syypää mustasukkaisuuteen tai epäluuloon, vaan päinvastoin pyrkiköön hän parhaimpaansa kiihottaessaan isännän uteliaisuutta pelatessaan tätä riskialtisa peliä emännän huomiosta. Vieraan kunnianarvoinen ja vaativa rooli on saattaa talon rouva emännäksi, sytyttää se liekki, josta isäntä toivoisi päästä nauttimaan.
Tässä mielessä siis, kuten Klossowski kirjoittaa, vieraan ei pidä tuntea itseään vaivaantuneeksi, ei pidä tuntea olevansa syypää mustasukkaisuuteen tai epäluuloon, vaan päinvastoin pyrkiköön hän parhaimpaansa kiihottaessaan isännän uteliaisuutta pelatessaan tätä riskialtisa peliä emännän huomiosta. Vieraan kunnianarvoinen ja vaativa rooli on saattaa talon rouva emännäksi, sytyttää se liekki, josta isäntä toivoisi päästä nauttimaan.
Summaus
Tavoitteenani oli
antaa esimerkki jatkuvasta tulemisesta tai paremminkin identiteetin
murtamisesta. Tämän tavoitteen kanssani jakoi myös talon isäntä, joka toivoi
teoillaan saattavansa talon rouvan emännäksi ja siten eläväiseksi, aktiiviseksi
viettelijättäreksi, jonka identiteetti tai olemus, kuten Klossowski sanoo, jää
tuntemattomaksi isännälle, vieraalle ja myös emännälle itselleen. Voisimme myös
kysyä, että miksi emännän olemuksesta tulisi edes puhua, kun kyseessä on
selvästikin tapahtuma, kuten Deleuze
ja Guattari asian ilmaisisivat.
Ja vielä kerran, jatkuvan tulemisen tai eron itsessään tuo esille
tämä Klossowskin muotoilema ns. kolmen kappaleen ongelma. Kolmen kappaleen
ongelmassa on kysymys siitä, että selkeät kausaalisuhteet sekä identiteetit
vaihtuvat differentiaalisuhteiksi sekä tapahtumiksi. Ajattele esimerkiksi
kolmen avaruudessa liikkuvan kappaleen suhteita toisiinsa: maa, kuu ja aurinko.
Jos koitamme pohtia vetovoimaa ja kiertoliikettä kolmen kappaleen kesken,
huomaamme ajatuvamme ongelmiin. Emme pärjää enää staattisten identiteettien ja
asteittain toimivien kausaalisuhteiden kanssa, vaan on luotava jotain muuta.
Klossowski loi vieraanvaraisuuden lait ja kolme hahmoa, jotka liikkuessaan
jäävät toisilleen tuntemattomiksi, mutta niin kovin romanttisiksi.
![]() |
Nuorta lempeä |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti