Pyrin tässä
tekstissä yhdistämään hakukoneita varten tehtävän verkkosivujen ylioptimoinnin
siihen, mitä Nietzsche ymmärsi nihilismillä. Yksinkertaistetusti voidaan
esittää, että ylioptimointi tarkoittaa verkkosivujen hakukoneoptimointia, joka
on tehty yksipuoleisesti painottamaan verkkosivun hakukoneominaisuuksia. Tämä
liiallinen optimointi tehdään usein sivujen käytettävyyden kustannuksella, eikä
Google suhtaudu tähän kovin myönteisesti. Nihilismi puolestaan tarkoittaa
moraaliarvojen tai muiden arvojen hylkäämistä, mutta Nietzschen käsittelyssä
termi saa uudenlaisen merkityksen.
Nietzsche ja nihilismi
Nihilismin käsite
on ollut tapana yhdistää Nietzschen ajatteluun. Kristilliset ja
konservatiiviset sekä muut Nietzscheä kritisoineet piirit näkivät hänen
kirjoituksensa vaarallisina sekä epämoraalisina ja alkoivat nimittää Nietzscheä
nihilistiksi. Tällä he tarkoittivat sitä, että Nietzsche oli hylännyt
moraaliset arvot ja käsitykset, jolloin hänellä ei kriitikoiden mukaan ollut
lainkaan moraaliarvoja. Hän oli
täysin moraaliton. Nihilismi tulee latinan sanasta nihil, joka sananmukaisesti tarkoittaa ei mitään.
On totta, että
yksi Nietzschen projekteista oli kyseenalaistaa vallitsevia moraaliarvoja ja -
käsityksiä. Esimerkiksi teokset Moraalin
alkuperästä ja Hyvän ja pahan tuolla
puolen käsittelevät juuri moraaliarvoja ja niiden merkitystä
yhteiskunnassa. Mutta Nietzschen tavoitteena ei ollut moraalittomuus tai
epämoraalisuus, vaan hänen projektinsa oli määrä puntaroida arvojen itsensä arvoa.
Eli toisin sanoen sitä, että miksi juuri nämä moraaliset arvot ja käsitykset
olivat vallalla, eikä jotkin muut. Nietzschen lähtökohtana oli siis arvojen
uudelleenarviointi, joka kuitenkin johti siihen, että hän löysi arvojen joukosta
ns. ”vaarallisia arvoja” tai paremminkin ”elämälle vaarallisia arvoja”, joita
hän sitten asettui täysipainoisesti vastustamaan. Esimerkkinä elämälle
vaarillisista arvoista voisi olla kaikenlainen passiivisuus, saamattomuus ja
vastuun ulkoistaminen sekä tietenkin uskomus siitä, että kaikki elämässä koettu
kärsimys on otettava nöyrästi vastaan, jotta pääsee taivaaseen.
Nämä elämälle
vaaralliset arvot toteuttavat samaa yksinkertaista kaavaa, joskin hieman eri
muodoissa. Tulen käsittelemään tätä kaavaa seuraavassa luvussa.
Aamurusko ja vietit
Nietzschen vuonna
1881 ilmestynyt teos Aamurusko
(engl. The Dawn tai Daybreak, saks. Morgenröte – Gedanken über die moralischen
Vorurteile) sisältää upean ja yksinkertaisen johdatuksen siihen, miten
vaaralliset arvot toimivat meissä.
Kirjassa
Nietzsche kertoo seuraavan esimerkin: Oletetaanpa, että olet eräänä päivänä
torilla ja huomaat erään henkilön nauravan sinulle, kun kuljet hänen ohitseen.
Tämä tapahtuma merkitsee sinulle yhtä taikka toista, sen mukaan oliko sinussa
sillä hetkellä valloillaan tämä taikka tuo vietti.
Tapahtuman
merkitys saattaisi jollekin toiselle henkilölle tai sinulle jonain toisena
hetkenä olla täysin erilainen.
Jollekin
henkilölle tuo tapahtuma saattaa olla täysin merkityksetön, toiselle hieman
ärsyttävä, kolmas alkaisi haastamaan riitaa, neljäs alkaisi tarkastelemaan
vaatteitaan, josko jokin hänessä itsessään olisi vialla ja viides saattaisi
olla erittäin tyytyväinen aiheuttamastaan positiivisuudesta ja ilosta.
Jokaisessa tapauksessa jokin tietty vietti on ollut henkilössä päällimmäisenä
ja aiheuttanut kyseisen reaktion tai tuntemuksen: oli kyseessä sitten arkuus,
aggressiivisuus, ärtyneisyys, hyväntahtoisuus tai jokin muu vietti. Miksi juuri
kyseinen vietti, eikä jokin toinen? Koska kyseinen vietti oli tuossa
tilanteessa vahvimmillaan ja halusi tulla julki.
Tässä on siis kysymys Nietzschen perspektivismin
opista. Siitä, ettei ole
olemassa ikuisia totuuksia, on vain tulkintoja tapahtumista.
Mutta mikä on keskeistä huomata: henkilö ei tulkitse tapahtumaa
tietoisesti, eikä ole ns. vapaa valitsemaan tulkintaansa. Päinvastoin, henkilön
alitajuiset vietit ovat syypäitä
kulloiseenkin tulkintaan.
Kuten Nietzsche
selventää: Ei ole niin, että minulla olisi erilainen perspektiivi maailmaan
kuin sinulla. Vaan paremminkin, meillä kaikilla on itsellämme monia toistensa
kanssa kilpailevia perspektiivejä maailmaan, jotka pohjautuvat vietteihimme.
Ihmisen
alitajunta on Nietzschen mukaan täynnä lukemattomia, toistensa kanssa
ristiriitaisia, toistensa kanssa kamppailevia viettejä, joiden ainoa tahto on
tulla esille, tulla julki, päästä vallalle. Tässä huomiossa tulee esille
Nietzschelle keskeinen käsite vallan
tahto: jokainen vietti haluaa toimia päällimmäisenä, yksin, itsenäisesti ja
alistaa muut vietit alleen.
Voimme kuitenkin kamppailla viettejämme vastaan. Mutta kuten Nietzsche nerokkaasti tuo
asian esille: mikä muukaan asettuu vastustamaan dominoivaa viettiä kuin toinen
kilpaileva vietti? Kysymys siis ei ole siitä, että me vastustaisimme viettejä,
vaan siitä, että yksi vietti asettuu vastustamaan toista. Nietzsche summaa
tämän ajatuksen seuraavasti: toimintaamme dominoivasta vietistä tulee ikään
kuin koko minuutemme, egomme, joka
työntää alistetut vietit sivummalle, ikään kuin pois meistä, jolloin niistä tulee
jokin muu kuin minä eli sanalla sanoen Se eli It eli Id. Tämä Nietzschen ajatus
toimii lähtökohtana myös Freudin Idin käsitteelle.
Ja vielä
summauksena: kyseessä ei ole järjen ja viettien kamppailu, vaan useiden
viettien keskinäinen kamppailu.
Jos palaamme alkuperäisee kysymykseemme: mistä
elämälle vaaralliset arvot syntyvät?
Vastaus on
yksinkertainen, jos yhdestä vietistä tulee niin dominoiva, että se alistaa
kaikki muut vietit alleen useimmissa elämämme tapahtumissa, silloin olemme
synnyttäneet elämälle vaarallisen arvon. Kysymys on siis siitä, että Nietzsche
näkee tien hyvään elämään viettien tasapuolisessa vaihtelussa, siinä, että joitakin
tapahtumia dominoi yksi vietti ja toisia tapahtumia toinen tai kolmas vietti,
ja että dominoivat vietit vaihtelevat ajan mittaan eri tapahtumissa.
Elämälle
vaarallisen arvon syntyminen siis tapahtuu, kun yksi vietti alkaa dominoimaan
koko elämäämme. Tästä malliesimerkkinä Nietzsche käyttää kristinuskoa, jonka
yhden jumalan Nietzsche näkee yhtenä koko elämää dominoivana viettinä, ja mikä
pahinta, viettinä, jonka kohde ei ole meidän maailmassamme. Tästä Nietzschen
mukaan seuraa, että kristityillä tämä yksi vietti toimii päällimmäisenä ja
tämän vietin tavoitteena on kieltää kuolemaa edeltävä elämä ja asettaa kaikki painoarvo
kuolemanjälkeiselle elämälle. Tässä mielessä kristityt ovat alistaneet kaikki
elämänmyönteiset vietit tai paremminkin kuolemaa edeltävää elämää korostavat
vietit, jolloin kristityillä ei ole elämää edesauttavia viettejä.
Nietzsche nimittääkin kristittyjä nihilisteiksi, heiksi,
jotka haluavat kuolemaa, heiksi, jotka eivät halua elämältä mitään.
Ei ole kuitenkaan
syytä liiaksi painottaa kristittyjen vietin laatua kuolemisen haluna.
Tärkeämpää on ymmärtää yhden vietin vaarallisuus!
Nietzsche siis
määrittelee nihilismin uudelleen: nihilismi ei ole enää ei-minkään-halua, vaan yhden-halua.
Nihilismi ei ole 0, vaan 1.
Ihminen, jonka toimintaa
ohjaa vain yksi vietti, ja joka ei ole valmis muuttamaan tai haastamaan tätä
viettiä, on nihilisti. Nihilismin vastakohdaksi asettuu siis muutos ja
elämänmyönteisyys. Nihilistiä kuvaa muutoksen haluttomuus, hän ei halua
muuttua.
Positiiviset sekä vaaralliset arvot voitaisiin
summata seuraavasti:
vietit välttämättä ohjaavat elämäämme, emme voi toimia maailmassa ilman
viettejämme, vietit muodostavat kaiken, mikä ohjaa toimintaamme maailmassa.
Etenemme kohti vaarallisia vesiä, mitä enemmän jotkin tietyt, tai pahimmassa
tapauksessa jokin tietty vietti kontrolloi elämäämme. Elämämme myönteisyys ja
positiivisuus puolestaan lisääntyy sitä mukaa, mitä enemmän kykenemme
vaihtamaan kulloinkin dominoivaa viettiä. Parhaassa tapauksessa reagoimme uuteen
tapahtumaan mahdollisimman herkästi, tuoreena ja mahdollisimman vähän
aikaisempien tapahtumien ja viettien pohjalta.
Ylioptimointi ja nihilismi
Teemme paluun
taas hakukoneoptimointiin. Aloittakaamme ylioptimoinnin täsmällisellä
määrittelemisellä. Mistä ylioptimoinnissa on kysymys?
Hakukoneoptimoinnin
näkökulmasta verkkosivuihin liittyy muutama tärkeä elementti: hakutuloksien
otsikkorivi eli ns. title-tag, alasivujen otsikot eli ns. H1:set, sivuston
tekstissä olevien hakusanojen määrä sekä sisäisen ja ulkoiset linkit sivustolla
ja sivustolle.
Title, H1, sisältöteksti ja linkit
Titlen on hyvä
sisältää hakusana, joka löytyy myös kyseisen sivun H1:stä sekä leipätekstistä.
Jotkin web-adminit ovat kuitenkin tunkeneet titlen täyteen hakusanoja, jolloin
siitä on tullut hyvin epämiellyttävän ja epäilyttävän näköinen:
”LVI-tarvikkeet,
LVI-tuotteet Helsingissä, Putkimies Koistinen Oy”
vertaa:
”Putkimies
Koistinen Oy myy edullisia LVI-tarvikkeita Helsingissä”
Sama toimii myös
alasivun otsikkoon. Jos se on täynnä hakusanoja, tulee siitä hankalasti
luettava ja epäluontevan näköinen. Sivuston tekstisisältö eli ns. leipäteksti
muodostaa mahdollisesti vielä suurimman ongelman. Sivuston tekstin on tarkoitus
antaa sivustolla vierailevalle tärkeää ja hyödyllistä tietoa. Mutta jos sivun
tekstisisältö on tungettu täyteen erilaisia hakusanoja, tulee tekstistä todella
hankalasti luettavaa ja mahdollista on myös, ettei web-admin ole tarkoittanut
tekstiä edes luettavaksi, vaan se on suunniteltu vain hakukoneita varten.
Sama juttu toimii
myös ankkurilinkkeihin eli sivuston sisäisiin linkkeihin sekä ns.
backlinkkeihin eli sivustollesi johtaviin linkkeihin jollain toisella
sivustolla. Jos linkin nimi eli klikattava teksti on aina sama tai sisältää
aina kyseisen sivun hakusanan, tulee linkistä sekä ympäröivästä tekstistä
epäluotettavan oloista ja teennäistä.
Näissä
tapauksissa on kysymys ylioptimoinnista. Hakusanoja on käytetty itsetarkoituksellisesti
ja sivuston vierailijoiden saama hyöty on vähentynyt.
Jos ajattelemme
asiaa Nietzschen termistön kautta, voimme sanoa, että yksi vietti on
syrjäyttänyt kaikki muut. Tämä yksi vietti on optimoida sivu mahdollisimman
sopivaksi hakukoneille. Mutta koska Google pyrkii kaikin tavoin korostamaan
asiakaskokemusta tai paremminkin sivulla vierailevien kokemusta, on pelkän
optimoinnin korostamisesta tullut negatiivista ja jopa Googlen silmissä
rangaisavaa.
Nietzschelle
hyvän elämän avain oli viettien vaihtelussa, siinä, että on mahdollisimman
altis muutoksille, mahdollisimman dynaaminen kaikessa toiminnassaan eli
kääntäen, pyrkii mahdollisimman vähän toimimaan jonkin yhden tai muutaman
ohjesäännön mukaan. Sama ohje pätee hyvään verkkosivustoon. Hyvän verkkosivun
avain on pyrkiä huomioimaan vierailijoiden moninaiset tarpeet mahdollisimman
hyvin ja tuottamaan mahdollisimman paljon näihin erilaisiin tarpeisiin sopivaa
sisältöä sivuille. Oli kyse sitten uutisten, artikkelien tai muiden tekstien
kirjoittamisesta, tavoitteena on tuottaa mahdollisimman mielenkiintoista, uutta
ja erilaista sisältöä. Totta kai hakusanojen lisääminen sivustolle on tärkeää,
mutta kyseinen vietti hakukoneoptimointiin (tai paremminkin yksi hakukoneoptimoinnin
osa) ei saisi saada ylivaltaa sivuston selkeydestä, hyödyllisyydestä,
mielenkiintoisuudesta, ajankohtaisuudesta
jne.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti